Ta ställning mot orättvisor och för alla människors lika värde både nu och i framtiden.
Er uppgift är att studera slavhandels historia förr och nu. Källor som ni studerar är:
¨ NE.se: Slavhandel då och nu
¨ manskligarattigheter.se/dm3/file_archive/110118/ce44d432d79d6661a45c83c34de61cb3/Slaveri%20d%C3%A5%20och%20nu,%20tidningen,%20tillgnglighetsversion.pdf- ”Slaveri då och nu – rätten till personlig frihet.”
¨ ECPAT.se
¨ UNICEF.se
¨ Qvistbergh.se/ det moderna slaveriet
Läs eller lyssna om slavhandelns historia och jämför med dagens slavhandel. Ni bearbetar texterna tillsammans och gör fortlöpande anteckningar för att skaffa er kunskap och förståelse för slavhandeln genom tiderna. Med ert arbete ska ni informera om slavhandeln och försöka påverka andra människor att ta ställning och vilja göra någonting för att förbättra levnadsförhållandena för de människor som i dag lever under slavliknande förhållanden i Sverige och världen. Vad kan vi göra för att förändra världen?
Var och en skriver sedan ett personligt brev till fd ansvarig EU-minister Birgitta Ohlsson eller till vår statsminster Stefan Löfvén där ni tar upp och resonerar kring det ni har lärt er samt föreslår en lösning eller beskriver hur du vill att detta problem löses. I ditt brev hänvisar du till de källor som du använt. Ditt brev kommer att publiceras i er klassblogg.
Läs någon annans brev och granska brevet källkritiskt. Skriv en kommentar till brevet på bloggen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar